9 tips haaruitval

9 tips tegen haaruitval

Haaruitval is een veelvoorkomend probleem bij zowel mannen als vrouwen. Ondanks dat dunner wordend haar of haaruitval bij mannen vervelend kan zijn, wordt het vaak als “normaal” gezien. Haaruitval bij vrouwen daarentegen niet en kan veel stress en onzekerheid geven. Wanneer je meer dan 80-100 haren per dag verliest, spreken we van haaruitval. Je merkt bijvoorbeeld dat je ‘plukjes’ haren verliest, dat je meer haren terug vind in je borstel of meer hoofdhuid ziet tussen je haren.
Heb jij last van haaruitval? Dan wil je natuurlijk graag weten wat de oorzaak is en wat je kunt doen om weer een volle bos glanzende haren te krijgen. Lees snel verder voor 9 tips!

 

Inhoud van dit artikel:

Fases van haargroei

Oorzaak van haaruitval

Tips tegen haaruitval bij vrouwen

 

Fases van haargroei

Om haaruitval beter te begrijpen is het handig om meer te weten over je haargroei cyclus. Er zijn vier verschillende fases: groeifase, overgangsfase, rustfase en eindfase. Het verschilt per haar in welke fase het zit.

Groeifase – anagene fase

Ongeveer 90% van alle haren op je hoofd bevinden zich in deze fase. In deze fase ‘spriet’ een haar op uit je schedel en blijft 3 tot 5 jaar groeien. Het is dus de groeifase. De duur van deze fase bepaalt ook de lengte van het haar. Sommige mensen hebben een kortere groeifase dan andere. Dit is de reden dat sommigen personen langere haren kunnen laten groeien, waar het bij anderen afbreekt.

Overgangsfase – katagenefase

In deze fase bereiden de haren zich voor om uit te vallen. De haar maakt zich los van de bloedtoevoer en breekt af. Deze fase duurt ongeveer 10 dagen.

Rustfase – telogene fase

In de eindfase van ongeveer 3 maanden hangen de haren het een beetje uit, zonder dat er nog iets gebeurd. Totdat het in de eindfase uitvalt. Ongeveer 10-15% van alles haren zit gemiddeld in deze fase.

Eindfase – exogene fase

Het haar valt uit, de eindfase.

Bij haaruitval zitten haren korter in de groeifase of bevinden meer haren zich in de telogene fase dan gemiddeld. Maar wat is daar dan de oorzaak van?

 

Oorzaak van haaruitval

Om de juiste oplossing tegen haaruitval te vinden, moet je eerst de oorzaak achterhalen. Haaruitval kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door ziekte, chemotherapie of na een bevalling, maar het wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een probleem in je voedingspatroon of je hormonen. Lees verder voor uitleg per mogelijke oorzaak.

Te veel androgenen (testosteron)

Androgenen zijn mannelijke hormonen, zoals testosteron, androstenedion en DHEAS. Het is normaal, goed juist, om een kleine hoeveelheid androgenen te hebben als vrouw. Je hebt ze namelijk nodig voor je stemming, libido en gezonde botten. Alleen een teveel aan androgenen veroorzaakt klachten, zoals acne en haaruitval op het hoofd. Teveel testosteron zorgt er namelijk voor dat je haarzakjes beschadigen en krimpen, zodat je haren niet kunnen overleven. En dus uitvallen. Te veel androgenen is de meest voorkomende oorzaak van haaruitval bij PCOS.

Hormonale anticonceptie

Veel anticonceptiemiddelen, zoals de pil, bevatten ‘levonorgestrel’. Dit is een synthetische vorm van progesteron. Een levonorgestrel molecuul lijkt sterk op een het hormoon testosteron en kan dus ook deze functie uitoefenen in het lichaam. Zoals hierboven omschreven, kan testosteron dus haaruitval veroorzaken. Naast hormonale anticonceptie, kunnen ook andere medicijnen haaruitval veroorzaken, zoals antibiotica, anti-schimmelmiddelen, medicatie tegen acne en antidepressiva.

Trage schildklier

Schildklierhormonen zijn verantwoordelijk voor gezonde haren. Als je te weinig schildklierhormonen produceert, kan dat leiden tot haaruitval. Maar ook een overactieve schildklier kan haaruitval veroorzaken.

Te weinig eiwitten eten

Je haar moet in alle opzichten volledig van voedingstoffen worden voorzien, voornamelijk eiwitten. Als je te weinig eiwitten eet, veganistisch bent of een koolhydraatarm dieet volgt, is de kans op haaruitval groter.

Te weinig Oestrogeen 

Haarzakjes houden van oestrogeen en hebben dit hormoon nodig! Als je te weinig oestrogeen produceert, wat vaak voorkomt in de (peri)menopauze, heb je ook last van nacht zweten, vaginale droogheid of geen menstruatie. Naast de menopauze kan oestrogeen tekort ook veroorzaakt worden door ondergewicht, roken en stress.

 

Tips tegen haaruitval bij vrouwen

Wat kun je zelf doen tegen haaruitval? Hopelijk heb je al wat meer inzichten gekregen tijdens het lezen van de mogelijke oorzaken. Houd er wel rekening mee dat je lichaam tijd nodig heeft om goed te reageren op de behandeling. Wanneer de oorzaak is onderzocht en de juiste behandeling is gekozen, begin je meestal pas na 3 maanden verbetering te zien. Dus kies voor de lange termijn oplossing en houd vol!

Hieronder 9 tips waar je zelf direct iets mee kunt doen en die effect hebben bij elke mogelijke oorzaak:

 

Stress reductie

Stress is misschien wel de grootste boosdoener bij hormonale disbalansen. Voor een volle bos haren is het dus belangrijk om ontspanning je prioriteit te maken. Welke kleine stap kun je vandaag zetten, zodat je morgen minder stress hebt dan gisteren? Een kleine stap is al grote winst. Al is het maar 5% minder stress dan gisteren. Moet je eens voorstellen waar je staat na een maand!

 

Rood licht therapie

Rood licht therapie is een combinatie van near infrared (NIR) en infrarood licht. Het dringt heel diep tot in je cellen door en stimuleert hiermee de mitochondrieën, ook wel de energiefabriekjes in de cel, om meer energie vrij te maken. Hoe meer energie in de cel, hoe beter deze kan functioneren. Je kunt met rood licht therapie dus gericht bepaalde plekken in je lichaam stimuleren helpen herstellen. Richt het rode licht bijvoorbeeld op je schildklier (hals) om schildklierhormoon productie te stimuleren voor een mooie volle bos met haren.

Klik hier voor een high power lamp met de juiste golflengte voor het beste resultaat.

 

Eet genoeg eiwitten

Je lichaam is niet goed in staat om eiwitten op te slaan, dus het is belangrijk om elke dag voldoende eiwitten via voeding binnen te krijgen. Alle cellen in je lichaam bestaan uit eiwitten. Gezonde cellen vernieuwen zichzelf continue met deze toevoer van nieuwe eiwitten. Bij een tekort aan eiwitten kunnen cellen minder goed functioneren en dit kan haaruitval veroorzaken. Eet daarom elke dag ongeveer 0,8 gram eiwit per kilogram van je lichaamsgewicht. Je haalt ze uit vis, gevogelte, wild, eieren, noten, zaden, paddenstoelen, zeewier, groenten en peulvruchten. Met name zalm, haring, makreel, sardientjes en kabeljauw en schaal- en schelpdieren zoals oesters bevatten veel goede eiwitten (en vitamine D) voor gezonde haren. Maar ook walnoten en paranoten zijn eiwit- (en mineralen)bommetjes!

Naast eiwitten is het ook belangrijk om voldoende koolhydraten (uit groente en fruit) en vetten te eten. Zorg voor goede uitgebalanceerde maaltijden.

 

Omega 3

Naast dat cellen eiwitten nodig hebben om goed te kunnen functioneren, hebben ze ook omega 3 nodig. Een optimale omega 3 status in je lichaam gaat ontstekingen tegen (achterliggende oorzaak van hormonale disbalansen) en zorgt voor gezonde organen en glanzende huid en haren! 

Eet 2 keer per week vette vis of schaal- en schelpdieren en neem op de dagen dat je geen vis eet een goede kwaliteit omega 3 supplement

Ben je benieuwd naar jouw omega 3 status? Vraag hier een bloedonderzoek aan.

 
Zink

Zink speelt een rol bij de schildklierfunctie. Ook ondersteunt het behoud van gezonde botten, haar en huid. Doe een zink kuurtje: neem elke avond tijdens het avondeten een zink tablet tot het potje op is.

 

Vitamine B

Neem 2x per week een hoogwaardige multi met actief B-Complex. Omdat de B-vitamines bij zo ontzettend veel processen in je lichaam een rol spelen en daarmee ook bij gezonde haren! 

 

Vitamine D

Spendeer dagelijks minimaal 20 min. buiten en neem dagelijks een goed vitamine D supplement. Je behoefte is geheel afhankelijk van de plek waar je woont en hoeveel je buiten bent. Maar in Nederland adviseer ik in de lente en de zomer (mits je elke dag min. 20 minuten buiten bent) 1 druppel per dag en in de herfst en de winter 2 druppels per dag. Een tekort aan vitamine D kan voor een verstoring in je geslachtshormonen zorgen, en daarmee ook haaruitval.

Gebruik code ‘Daphne10’ voor 10% korting op Vitakruid.nl

 

Essentiële olie

Als je voeding, stress, vitamines en mineralen op het juiste niveau zijn, kun je ook essentiële olie als ondersteuning op haargroei gebruiken. Breng (of masseer) rozemarijn of pepermunt olie aan bij de haaraanzet en laat het een half uurtje intrekken voor je gaat douchen. Beiden stimuleren je haargroei.

 

Natuurlijke haarproducten

Gebruik natuurlijke haarproducten die je haren verzorgen in plaats van beschadigen. Veel shampoo’s bevatten schadelijke chemische stofjes, zoals SLS en parabenen. Maar ook de meeste haarkleuring beschadigen je haren zo erg, dat je haren afbreken of uitvallen.

Kies voor een kapper die natuurlijke producten gebruikt (zoals Oway, Mr. Smith, Natulique) en kies zelf voor natuurlijke haarverzorging thuis (zoals Dr. Hauschka, Weleda en Petal Fresh)

 

Zou je graag willen onderzoeken wat de oorzaak (en oplossing!) is van jouw haaruitval? Ik help je daar graag bij. Vraag hier een gratis intake aan. Hopelijk tot snel! 

 
Heel veel liefs,
 
 

Post a Comment: